Van schets naar eindproduct, het lijkt soms magie. Bij TopVintage zijn onze eigen merken Vintage Diva, Glamour Bunny (business babe), Rock-a-Booty & natuurlijk onze eigen Topvintage Boutique collectie echte paradepaardjes waar we ontzettend trots op zijn. Ze zijn natuurlijk ook gevormd door veel liefde en aandacht. Ik ben zelf altijd nog steeds verbaasd als het eindproduct er weer staat! Ben jij nou benieuwd hoe het designproces eraan toe gaat bij Topvintage? Ik neem je mee!
Het begint met
inspiratiesessies, moodboards en schetsen
Het proces begint altijd
met de initiële gedachte: waar wordt onze klant blij van? Dit is voor ons het
belangrijkste en het uitgangspunt van ieder design proces. Wie is onze klant, hoe ziet zij eruit? Waar
heeft ze behoefte aan? En hoe kunnen wij haar blijven verassen met jurken waar
ze enkel over kan dromen?
Inspiratie laten stromen
Iedere collectie begint met een inspiratie sessie. Voor onze eigen merken halen we deze inspiratie natuurlijk uit de prachtige kleding uit
de jaren 50, 60 en de groovy 70’s. De grootste inspiratiebronnen blijven
natuurlijk de iconische vrouwen uit de mooiste jaren van de mode van de vorige
eeuw. Denk hierbij aan Sophia Loren, Marilyn Monroe, Audrey Hepburn en Brigitte
Bardot. Hier voegen wij vervolgens een dosis modern klantenperspectief aan toe.
Wat wilt onze klant nu anno 2022 en hoe kunnen we dit vertalen naar onze
typerende vrouwelijke stijl met een perfecte pasvorm? Just to name a few.
Zelf haal ik veel inspiratie uit beeldmateriaal uit de fifties, zoals films en tv programma's. Ik kan mezelf helemaal verliezen in de jaren 50 schetsen van Dior. Het is fijn om kleding te zien bewegen op beeld zodat je goed kan zien hoe het kledingstuk valt. Is de stof flowy of juist stevig? Is het een chiffon of gekookte wol die ruw is en juist heel stevig staat? Dit zijn allemaal dingen die we in gedachte moeten houden bij een ontwerp. Met deze informatie creëren we met ons design team een moodboard van alle beelden die ons inspireren. Denk hierbij aan kleuren, bepaalde vormen en structuren. We halen inspiratie uit van alles. Dit komt ook omdat mode een allesomvattend iets is.
Hierna starten we met het maken van de eerste handmatige schetsen om zo de romantiek en het gevoel van het product te kunnen uiten. Dit zijn snelle zwart wit schetsen in pen die de overall look van het kledingstuk weergeven. Met deze line-up van zwart wit schetsen gaan we als het ware de collectie vormen.
Van conceptfase naar technische
tekening
Na de eerste conceptfase hebben we onze eerste stap gezet
tot het samenstellen van de collectie. In de latere conceptfase kijken we
vooral naar de verdeling: hoeveel swing/penciljurken komen er en zijn er
eventueel nog losse stuks die we aan de collectie willen toevoegen? Ook kijken
we of de stuks onderling te combineren zijn en of de kleurverdeling goed is. We
willen natuurlijk geen gehele zwarte of rode collectie maar een mooie variatie.
Het belangrijkste is om zoveel mogelijk klanten tevreden stellen en daarin ook
vernieuwend en een beetje spannend te blijven.
Vervolgens gaan we aan de slag met het maken van een technische tekeningen, waarin duidelijk te zien is waar de naden in de jurk zitten en hoe de verwerking uitgevoerd moet worden. Deze tekeningen worden dan doorgestuurd naar onze leveranciers en dan is het wachten op de eerste samples.
Samples samples en nog
meer samples
Het is altijd een speciaal moment wanneer er een doos met
samples aankomt op ons hoofdkantoor. Een sample is de officiële benaming voor een ‘’proefmodel’’.
Dit is eigenlijk een test om te zien of we de jurk goed vinden voordat deze in
productie gaat. We zijn altijd super benieuwd hoe onze ontwerpen daadwerkelijk
tot leven zijn gekomen. De doos uitpakken voelt dan ook een beetje aan als een
Kerstochtend.
Ten eerste kijken we of de jurk zo is geworden als in onze gedachte. Vaak ben ik verbaasd door de collectie waar we zelf aan gewerkt hebben. Daarna komt het stukje perfecte pasvorm aan bod. We hebben 3 á 4 sample rondes om de jurken door te passen en de pasvorm perfect te krijgen. Het is altijd centimeterwerk om de meest perfecte pasvorm voor onze klant te creëren.
Tijd voor fittings
Tijdens fittings kijken we naar de pasvorm, kleur, textuur
en valling van de jurk. Ook is het goed om het hele collectie beeld te bekijken
door alles naast elkaar te hangen en te kijken naar de kleur stof en
printverdeling. Is dit het beeld wat we voor ogen hadden met het moodboard? Als
dit zo is kan de final go worden gegeven en kan de productie beginnen.
Picture Perfect
Terwijl de productie in volle gang is, ontvangen wij
alvast de laatste samples. Deze samples gebruiken wij voor onze fotoshoot.
Tijdens deze fotoshoot worden er product en sfeerfoto’s gemaakt die we kunnen
gebruiken voor onze website en social media kanalen. Samen met de fotografen
bepalen we welke modellen we uitkiezen en wat de locatie gaat worden. Hierin
proberen we het moodboard van de collectie uit te dragen naar de klant. We
willen een verhaal vertellen en een sfeer neerzetten.
Dan is het tijd voor de
eindfase
Wanneer het product binnenkomt in ons magazijn wordt het
uitgepakt en gestickerd. Hierna worden de producten zorgvuldig gecontroleerd
door onze kwaliteitscontrole. Er wordt nauwkeurig gekeken of alles goed is
uitgevoerd en we vergelijken het eindproduct met eerdere samples. Vervolgens
worden er unieke productteksten geschreven en worden de producten online gezet.
Als dit allemaal gedaan is, wordt er in overleg met alle afdelingen een datum
gepland, waarop we de nieuwe collectie gaan lanceren. En dan is het eindelijk
zover: de nieuwe collecties waar veel tijd en liefde in is gestoken zijn klaar
om verkocht te worden! Ready to be worn and treasured for years <3
‘’It is not about the dress you wear, but it’s about the life you lead in the dress’’ - Diana Vreeland