Mrs Boss - Angelique
‘’Vrouwen in hun kracht zetten met onze collectie: dat is iets wat wij dagelijks doen en wat ik zó belangrijk vind. Je mag er zijn als vrouw en veel meer van je vrouwelijkheid tonen! Ik zie dat namelijk nog steeds vaak bij klanten die twijfelen over wat bij ze past of bijvoorbeeld geen jurk durven aan te trekken. Zo zonde! Met onze uitgebreide productomschrijvingen, diverse model en klantfoto’s, content op social media en stylingadvies door onze Customer Care en in onze Store helpen we vrouwen daar zoveel mogelijk mee. Maar ook de vrouwen binnen ons bedrijf in hun kracht zetten vind ik erg belangrijk. Succesvol zijn als vrouw wordt tegenwoordig nog vaak als iets ‘bijzonders’ gezien. Dat viel me altijd al op bij het winnen van awards en andere events: ik was vaak de enige vrouw op het podium. Terwijl dat toch vanzelfsprekend zou moeten zijn? Ik vind het opvallend dat mannen aan de top gemiddeld genomen nog steeds meer verdienen dan vrouwen en ik hoop dat we dat kunnen doorbreken. Hierin mogen vrouwen wat mij betreft meer voor zichzelf opkomen! In alle sollicitatiegesprekken die ik tot nu heb gevoerd, zijn het enkel de vrouwen die wel eens zeggen dat ze het salaris niet het belangrijkste vinden als dit onderwerp ter sprake komt. Een man heb ik zoiets nog nooit horen zeggen. Daar hebben wij vrouwen ook nog echt wel iets te winnen.’’
Je begon in 2008 met een droom vanuit je woonkamer: tegenwoordig is Topvintage uitgegroeid tot Europa’s favoriete retro boutique. Wat is je advies voor andere vrouwen met een droom of ambitie?
‘’Ik had een droom en visie maar was ook heel goed voorbereid en vastberaden. Ik heb destijds bijvoorbeeld met een adviseur van de Kamer van Koophandel gesproken maar ook met succesvolle zakenmensen om mij heen. Verder ben ik begonnen met het schrijven van een bedrijfsplan. Het is namelijk belangrijk dat jouw droom ook realistisch is en dat er een verdienmodel in zit. Daarnaast moet je ook kijken naar de uniekheid van jouw idee: is deze onderscheidend? Al deze zaken dragen er toe bij dat je idee ook succesvol zal zijn. Verder moet je van een uitdaging houden en er energie van krijgen. Mensen zien vaak alleen de mooie dingen en hebben een romantisch beeld van het hebben van een eigen onderneming, maar het is keihard werken! Zelf begon ik vanuit mijn woonkamer. Het werken vanuit je eigen huis en daardoor moeilijk werk van privé kunnen scheiden is niet zonder offers gegaan.’’
Wat is de kracht van een echt vrouwenbedrijf?
‘’Bij Topvintage werken echte powervrouwen met talent, maar dat vind ik ook vanzelfsprekend. Hoe geloofwaardig ben je als je een vrouwenbedrijf bent dat amper vrouwen in dienst heeft? Ik vind de zachte creatieve energie belangrijk, wat mannen natuurlijk soms ook hebben, maar vaak wel wat minder. Onze collecties krijgen emotie, door het geven van namen aan producten en uitgebreide productteksten. Dat werd toen ik 14 jaar geleden begon nog amper gedaan door andere webshops. Wij kopen iets uit emotie en hebben dus bepaalde informatie nodig. Een kledingstuk geeft je een bepaald gevoel en dat gevoel online overbrengen is echt een kunst en ook een van de redenen van ons succes!’’
In welk item voel jij jezelf het meest krachtig?