We zijn trots om dit mooie artikel uit Navenant te delen, geschreven door Lot Niessen en schitterend in beeld gebracht door Raoul Limpens. Onze oprichtster Angelique Miseré deelt haar verhaal over hoe ze Topvintage vanuit haar woonkamer heeft opgebouwd tot een internationaal succes. Van uitdagingen tot triomfen, het artikel benadrukt haar vastberadenheid en visie. Ontdek het inspirerende verhaal over vrouwelijkheid, lef en de kracht van dromen dat Topvintage zo uniek maakt.
Topvintage: vrouwelijk & vastberaden
Wanneer je retro, lef en vrouwelijkheid zegt, dan zeg je de naam van topondernemer Angelique Miseré (51). In 2008 startte ze haar businessidee vanuit haar woonkamer, vastberaden dat het zou slagen. En zo geschiedde. Inmiddels is het zogeheten Topvintage uitgegroeid tot een van de meest toonaangevende online niche boutiques van Europa. Navenant spreekt met de van oorsprong Heerlense over het enorme, wereldwijde succes en de uitdagingen van de online en offline retro boutique.
Angelique's reis naar rust en succes
Sinds drie jaar woont Angelique in Lemiers, een kerkdorpje tussen Vaals en Maastricht in. “Ik woon midden tussen de heuvels, uitkijkend over weilanden, paarden en een oud kasteel. Het is heerlijk”, lacht ze. Deze rustige omgeving was een bewuste keuze. “Juist als tegenhanger voor mijn drukke bestaan met mijn bedrijf, vind ik het heel fijn om thuis wel die kalmte te vinden.” Op haar 35e besloot ze Topvintage op te richten, na aansporing van haar ex-man en businesspartner Jack van den Born. Angelique heeft altijd al interesse gehad in mode. Als je haar echter als twintiger had verteld dat ze zelf in de modewereld zou gaan werken, zou ze dat niet hebben geloofd. Haar loopbaan was door de jaren heen namelijk zeer afwisselend maar nooit was het precies wat ze zocht. “Ik heb heel veel verschillende banen gehad. Van managementassistent, tot een functie in het ziekenhuis en een uitzendbureau. Na een burn-out besloot ik dat het echt anders moest en dat ik mijn hart moest gaan volgen”, vertelt de Limburgse openhartig.
Het is uniek en anders, iets wat je niet in elke winkel ziet
Al langere tijd verkoopt ze in die tijd vintage laarzen op Marktplaats, hier blijkt ze goed in te zijn. Er blijkt een markt te zijn voor deze nichemode. Haar toenmalige partner stimuleert haar om er iets serieus mee te gaan doen en zo wordt het bedrijf geboren. In eerste instantie begint Topvintage als een online webshop met vintage laarzen en kleding. Later komt daar vintage-geïnspireerde kleding bij en bestaat de collectie geheel uit nieuwe kleding. Ze bieden voornamelijk vintage-geïnspireerde jurken aan, met een vleugje pin-up stijl en een sterke vrouwelijke uitstraling. “Het is uniek en anders, iets wat je niet in elke winkel ziet. Dat vind ik belangrijk: dat je iets bijzonders aanbiedt. We staan eigenlijk wel bekend om onze kritische blik en onze hoge kwaliteit.” Vijf jaar geleden hebben ze uiteindelijk ook een fysieke winkel in Kerkrade geopend, een lang gekoesterde droom van Angelique. De droom is om meer winkelpanden te openen in de toekomst. Trots is ze zeker op de groei van het bedrijf. “Ik ben heel kleinschalig begonnen en nu werken er meer dan tachtig werknemers. Hoe ironisch is het dat toen ik mijn bedrijfsplan pitchte bij de Kamer van Koophandel, de medewerker mijn idee afraadde. Hij geloofde er niet in, maar ik wist dat het zou lukken. Ik heb er eigenlijk nooit aan getwijfeld. Vanaf het begin heb ik er al van kunnen leven. Die snelle groei heeft voornamelijk met lef en een duidelijke visie te maken,” vertelt Angelique fier. “Ik vond dat onze producten voor elke vrouw geschikt zijn, niet alleen voor rockabillyfans of liefhebbers van autoshows. Ik ben altijd op zoek gegaan naar merken die passen bij de visie van mijn bedrijf, en inmiddels bieden we meer dan 150 merken aan en produceren we ook zelf exclusieve collecties.” In de loop van de tijd heeft Topvintage al tientallen vele prestigieuze E-commerceprijzen gewonnen en leveren ze hun collectie van kleding, schoenen, accessoires en badmode aan bijna honderd landen.
Vrouwelijkheid vieren
Bij een succesvol bedrijf aan het roer staan als vrouw
is nog steeds iets wat helaas bijzonder is, volgens
Angelique. Volgens haar zou het veel vanzelfsprekender moeten zijn binnen onze maatschappij. "Wat
me ontroert, is dat mijn oma zich vlak voor de Tweede
Wereldoorlog had aangemeld bij de modeacademie.
Destijds was het niet vanzelfsprekend dat vrouwen
werkten. Hoewel ze was toegelaten, mocht ze niet
beginnen. Ze had een enorme passie voor mode,
en nu besef ik dat haar passie parallel loopt met de
mijne. Het is voor mij heel bijzonder dat ik nu wel kan
volbrengen wat haar niet gelukt is." Maar liefst 75%
procent van de werknemers in haar bedrijf is vrouw.
"Voor en door vrouwen" is dan ook een belangrijk
motto. "Naar mijn mening is het heel belangrijk dat
een vrouw haar vrouwelijkheid viert. Ik sta voor
woman empowerment. Het modebeeld dicteert vaak
een bepaald type vrouw, maar ik doorbreek dat. Onze
modellen op de website zijn er in allerlei vormen,
maten en leeftijden. Je bent mooi zoals je bent, ongeacht je maat”, verklaart ze krachtig.
Ondanks haar successen hebben een aantal sombere
gebeurtenissen ook een kentering in het leven van
Angelique met zich meegebracht. Haar droom om
moeder te worden bleek helaas onhaalbaar, wat
haar diep verdriet deed. Angelique bereikt opnieuw
een dieptepunt als ze ontdekt dat ze ernstig ziek is.
Anderhalf jaar lang worstelt ze met haar ziekte en het
blijkt een grote uitdaging te zijn om dit te combineren
met haar eigen bedrijf. “Het is ontzettend moeilijk om
de controle over je bedrijf deels los te laten terwijl je
tegelijkertijd beseft dat je gezondheid het allerbelangrijkste is.” Inmiddels is haar gezondheid verbeterd
door de juiste medicatie en kan ze weer volle werkdagen maken. Terugkijkend op haar carrière tot nu
toe, is Angelique vol overtuiging: “Mijn bedrijf heeft
mij veel geleerd. Het heeft me gevormd als mens, op
een mooie, en verdrietige manier. De belangrijkste les
die ik altijd met me meedraag, is dat als je ergens voor
gaat en je wil het graag, dan gaat het altijd lukken.
Gewoon doen, heb lef, enthousiasme en neem het
risico.”